Opersonlig personlig marknadsföring

Jag skriver detta fullt medveten om att det jag ger till facebook kommer att användas precis som facebook vill. Det är på gott och ont men i samma stund som jag skapade mitt konto där så gav jag mitt ok på det. Jag gillar det inte alltid men jag är medveten om det. Så med detta i bakhuvudet agerar, skriver och kommenterar jag. Då jag skapar mitt konto är jag tvungen att ange mina födelsedata, naturligtvis kan jag hitta på vad som helst bara jag är över tretton år och naturligtvis vet jag att mina födelsedata är relativt enkla att hitta för den som vill. Däremot är jag inget fan av att fira födelsedagar så jag har aktivt valt bort visningen av detta i min tidslinje. Den långa kaskad av grattishälsningar man kan få känns allt annat än viktig för mig, så bort med den informationen.

En lång inledning, vad vill jag med den? Jo, jag noterar nu att jag ändå får en massa riktade annonser i mitt flöde. Annonser från diverse företag som gratulerar mig på födelsedagen, företag som jag absolut inte har någon relation med och inte vill ha. Men de kliver in och låtsas, lite som de där reklambreven som skickas hem med mitt namn tryckt och en ”personlig” underskrift från någon ansvarig vd eller marknadsmänniska. Om vi trycket det med snirklig text och i blått så ser det ut som jag har skrivit under det helt själv. Det är ju knappast något vi går på. Jag känner mig inte heller så värst utvald då de inte tagit hänsyn till att jag inte vill ha en uppmärksammad födelsedag på facebook. Om jag inte känner att grattishälsningar från vänner i mitt facebookflöde är viktigt så vill jag väl knappast ha en grattishälsning från det anonyma företaget heller. Det jag menar är att om man inte orkar göra den personliga marknadsföringen just personlig, så är det väl bättre att låta bli. Eller är jag bara surig nu?

22. november 2012 av CharlotteW.
Kategorier: reflektioner | Lämna en kommentar

Lämna en kommentar

Obligatoriska fält är märkta med *