Är tidningsmakare idioter som inte kan räkna?

Jag läser detta: http://www.dn.se/ledare/signerat/kvinnobilder-hoho-grabbarna-lever-an–tyvarr Först blir jag trött, så där makalöst matt över att vi inte kommit längre i genusdebatten. Jag blir trött både på att Hanne Kjöller har anledningar att skriva detta och trött på kommentarerna som kommer därtill. Vi låter tjejerna skylla sig själva, det är deras fel. Så långt har vi kommit 2012. Det är inte mycket debatt i genusdebatten, mest samma ord som upprepas, i samma spår.

När mattheten lagt sig igen så kommer nästa tanke. Varför är tidningsfolket sådana idioter, varför kan de inte räkna? Jag åker skidor, mycket skidor. Jag har också väldigt många tjejkompisar som åker mycket skidor. Vi lägger stor del av vår semester i skidbacken och vi köper skidprylar. Vi köper skidprylar till oss, till våra barn och har också ett finger med i spelet då maken köper sina. Men vi har sedan länge tröttnat på dessa tidningar som egentligen skriver om ett av våra stora intressen men eftersom de så tydligt visar att vi inte tillhör deras målgrupp så har vi lagt ner att läsa dem. Vi är trötta på att endast se skidpojkar fotograferade i pisten och en cool Petter istället för hans fru som är det egentliga skidesset i den familjen. Det handlar om en annan värld än den vi lever i vintertid, ni skriver om en filtrerad fantasivärld som vi har tröttnat på (eller kanske aldrig gillat). Och det är här du som ansvarar för ekonomin för dessa magasin bör tänka ett varv till! Oavsett om du jobbar på Åka Skidor eller Brant (eller för all del vilken annan tidning som helst). Ta fram miniräknare och gör två räkneövningar.

Börja med att göra ett överslag på antalet tjejer som åker skidor, jämför sedan den siffran med antalet läsare av det kvinnliga könet du tror att ni har. Fundera sedan över varför skillnaden är så stor och vad du borde göra åt det för att kanske tom dubblera antalet läsare. (Och nej, att skicka med ett par rosa kringlor till stavarna eller göra ett tjejnummer någon gång vartannat år är inget framgångskoncept.)

Nästa räkneövning är att omsätta de uteblivna läsarna i pengar. Ni säljer annonser som riktar sig till oss som köper skidprylar och skidsemestrar. Men nu är det ju så att enligt räkneövningen ovan så ser ju vi tjejer inte annonserna, eftersom vi inte läser tidningarna. Hur förklarar ni det för annonsörerna, att en ni utesluter en stor del av pengarna som det köps skidutrustning och skidresor för?

Jag driver själv företag och för mig känns tanken att dissa möjliga kunder helt absurd. Ren idioti. Av idioter. Jag hittar ingen annan rimlig förklaring.

 

07. oktober 2012 av CharlotteW.
Kategorier: Företagande, reflektioner | Taggar: , , , | 11 kommentarer

Kommentarer (11)

  1. Pingback: Genus ger goda affärer! « Anders Lindh bloggar

  2. Hej.
    Nej, inte alla (även om jag skriver bättre än jag räknar ;-) ).
    Kul att du skriver och tar upp debatten.
    Jag har just gjort ett inlägg på vår hemsida: http://www.brant.se om det hela.
    Hoppas du vågar dig på att läsa BRANT i framtiden!
    MVH


    Karolina Ekman

    Editor in Chief
    BRANT Magazine

    http://www.brant.se
    Ph Swedish: +46734005533
    Ph Swiss: +41774749336
    Ph French: +33 609819231

    • Extra glad blir jag att just Brant så och svarade:) Jag lovar att kika in kommande nummer nu när skidsäsongen startar igen om ni lovar att tänka ett varv till och lyfta de fantastiska skidåkartjejer som finns och låta favoritprodukter ur ett mer tjejigt perspektiv finnas med också. Må snön falla snart.

  3. Sjukt löjligt blogginlägg. Jag startade en tråd om detta på Freeride som var kritisk mot Åka Skidor men ditt inlägg är värre än ÅS omslag. Om du nu tror du har en så klockren affärsidé, och du verkar ju vara entreprenörstypen, varför startar du inte din egen skidtidning då?

    Jag läser inte åka skidor, däremot arbetar jag som hyfsat välbetald it-konsult och ungefär vartannat år åker jag hela säsongen till La Grave (vartannat år åker jag till Alaska eller motsvarande). Jag är rätt säker på att jag ensam lägger ner mer pengar på skidor än hela din familj gör. Jag läser inte heller Åka Skidor och det beror på att innehållet saknar journalistisk stringens och är alltför svennebananifierat, dvs inriktat på sådana som du. Samtidigt är jag övertygad om att annonsörerna hellre skulle se mig än dig som läsare.

    Den enda relevanta kritiken mot ÅS är att de avbilar män och kvinnor på olika sätt, helt i onödan. Numerären finns det ingenting att säga om. Om jag minns rätt var det ungefär 3 kvinnor och 12 män (dvs 1 på 4) i HK:s exempel. Jag kan försäkra dig att i verkligheten, oavsett om jag är i La Grave eller Alaska, är proportionerna minst dubbelt så skeva, förmodligen går det inte ens en kvinna på 10 män där. Möjligen trist men jag har dragit mitt strå till stacken och har under åren tagit med tre olika flickvänner så de fått prova på något annat än svennebananställen som du åker till.

    • Jag vet inte riktigt var de svennebananställen du syftar till ligger och jag vet inte heller varför du har svårt att tro att även ”sådana som jag” har åkt skidor i La Grave? För mig är det ingen tävling om vems pengar, dina eller mina, som annonsörerna vill åt (troligen bådas). Jag vet däremot att jag inte är en flickvän som ”tas med” på diverse skidorter utan att jag köper mina resor av egen vilja. Familjen packar strax för att starta skidsäsongen i Sölden. Jag hoppas att din skidsäsong blir minst lika bra som vår!

      • Tufft med Sölden.

        Men du lär ju i alla fall ha tid att skriva affärsplanen för din nya skidtidning där.

        • Nja någon egen tidning står inte på min agenda. Den är fullproppad av andra affärsplaner:)

          • Som är lönsammare än den du skissade på i ditt blogginlägg? Jaha, då kanske din idé inte var så genial som du ville låta påskina då. Put your money where your mouth is eller var tyst.

          • Var tyst uppmanar den anonyme mannen mig. Jaha. Uppmaningar utan ansikte tar jag inte på så stort allvar.

          • Inte särskilt anonym, som jag framgick av mitt första inlägg hade jag startat en tråd på Freeride i ämnet och letar du upp den hittar du allt du behöver veta om mig.

            Hur går det med affärsplanen för skidtidningen? Om du inte har tid själv kan du väl sälja idén till…Pontus Schultz?

  4. Pingback: Är inte Sveriges mediakonstnärer svårare än nakna pattar & kåta blickar? « Screwed & Tattooed

Lämna en kommentar

Obligatoriska fält är märkta med *