ロレックススーパーコピー ブランドコピー激安 クリスチャンルブタン財布コピー ジャガールクルトスーパーコピー

Mät din service

I mitt liv som ehandlare och som digital konsult är mätetal och statistik en nödvändigt handtag att hålla sig i. Google Analytics hjälper mig framåt, mot bättre trafik, konvertering och försäljning. För att veta vad man bör förändra så mäter man det man har. För att veta om förändringarna fungerade så mäter man hur det blev. Kurvorna och siffrorna i statistikverktyget blir en god följeslagare i ett evigt pågående förbättringsarbete. Här har den digitala försäljningen ett stort försprång gentemot den som sker i fysisk butik. På nätet vet man exakt vad som sker. Obarmhärtigt ser man om det fungerar eller inte. Det är bara att förbättra det som inte fungerar och förstärka det som fungerar. På jakt mot den perfekta kundservicen och kundupplevelsen.

Detta funderade jag över då jag gick en inspirationsrunda i några av de större inredningsbutikerna i Stockholm häromdagen. På jakt efter nya idéer kring sortiment, service och upplevelse är det ett trevligt nöje att gå på studiebesök emellanåt. Det som dock slog mig denna runda var den totala bristen på service. Det var mitt i veckan och mitt på dagen och tomt i de butikerna jag besökte. Inte i någon av butikerna fick jag så mycket som en blick eller ett välkommen då jag klev in. Ett rätt märkligt beteende då en potentiell kund kliver in i butiken. Som säljare eller expedit är det ju svårt att komma till avslut med kunden om man ignorerar den. Ett vänligt hej och välkommen, några trevliga ord och den där ögonkontakten som gör att man kan läsa kunden är något jag saknar i den digitala världen. Hur kan man slösa bort det enda övertag man har som fysisk butik gentemot ebutiken? Och för att återkoppla till min inledning om statistik. Man gör detta utan att mäta, utvärdera och se konsekvenserna. Den som senare tittar på denna dags försäljningssiffror ser ju ingenstans att ett antal kunder lämnade butiken med oförrättat ärende. Att mäta sådant i en fysisk butik kräver ju en del manuellt arbete men skulle det inte vara värt det? Om man har svart på vitt att man har enormt många besökare som inte handlar något innan de går då behöver man fundera över sina rutiner i butiken. Är man sedan medveten och uppmärksam i den fysiska butiken har man ju dessutom möjlighet korrigera när man ser att det börjar gå snett i säljprocessen. Det jag menar är att övergivna kundkorgar ser man i efterhand i ebutiken men i den fysiska butiken har man möjlighet att snappa upp i tid att någon väntat orimligt länge på service och är på väg att lämna varorna och gå. Mät, utvärdera och korrigera ett mantra som kan göra underverk för kundservicen!

Hur paketerar du din service?
(Bild: Paketerade lavendelpåsar från Svenska Inredningsbolaget)

04. februari 2012 av CharlotteW.
Kategorier: ehandel, kundservice | En kommentar

En kommentar

  1. Ja det är faktiskt helt obegripligt att det får vara såhär som du beskriver. Ibland funderar jag på om det är skillnad mellan när du kommer in i en butik där ägaren finns synlig? Jag tycker att det ser ut så….dvs råkar jag träffa på ägaren så blir det både intressanta samtal och bra service. Står det därimot någon som ”bara” anställd så fungerar det inte riktigt lika bra……
    Synd tycker jag eftersom butiksjobbet borde bli väldigt kortvarigt om butiken tvingas lägga ner.

Lämna en kommentar

Obligatoriska fält är märkta med *