Service som konkurrensmedel

Ger ditt företag service? En rätt korkad fråga kan man tycka. Självklart ger vi service annars så drar våra kunder snabbt vidare. Så svarar nog de flesta företagare. Men gör vi det? Ger vi tillräcklig service? Alltid? Och framför allt vet vi vad våra kunder förväntar sig i serviceväg?

Jag funderar ofta över detta i det gap och den konkurrens som kan uppstå mellan den fysiska handeln och den ehandeln. Där det finns en konkurrens som egentligen inte borde finnas. Det finns ju för och nackdelar med båda kanalerna och jag är helt övertygad om att båda behövs och kommer att överleva. Det gäller bara att trimma den kanal man säljer i och se till att kunden får den service och köpupplevelse den förväntar sig och vill ha. Där och då.

I mitt twitterflöde kom precis ett antal spaningar kring detta med trender och service (tack @CAMILLA_NASLUND). Där dök ord som extremservice upp och att skapa drama i butiken för att konkurrera med ehandeln. Så är det nog, den fysiska handeln borde se konkurrensen från den digitala handeln som en väckarklocka på att det absolut inte längre funkar att ge slentrianservice till kunden som kommer in. Denna kund har bemödat sig att ta sig in i affären av en anledning, hon vill något mer än att bara klicka hem varan och vänta. Det kan vara att jag behöver veta mer, att jag vill ha varan i handen på en gång eller något annat. Hjälp mig med det så handlar jag av dig och kommer att vara nöjd och glad.

Innan jul förekom också livliga diskussioner kring att titta i butik och sedan handla på nätet. Snopet för handlaren som får ta säljarbetet men inte skörda frukten sedan kan man tycka. Men, kan man också tänka, vad skulle hända om jag som handlare gav den tjyvkikande kunden den där extra servicen. Om jag såg till att kunden kände att det var värt att handla här. För här kan de sin sak, här får jag mina saker direkt och här är jag trygg om någonting händer. Tänk om man tänkte så istället för att gnälla på den digitala handeln? Tänk om man tänkte så istället för att bara lojt ta betalt och hänvisa till en trång paketinslagningsdisk för eget bruk? Tänk om de till och med valde att samarbete med någon nätbutik som kompletterar det egna sortimentet och man på så sätt skulle kunna bredda sitt eget och få en provision på den försäljningen? Tänk om…

Handlare, det är inte så svårt. Börja tänk extremservice nu!

17. januari 2012 av CharlotteW.
Kategorier: ehandel, Företagande | Taggar: , , | Lämna en kommentar

Lämna en kommentar

Obligatoriska fält är märkta med *