Lojal med mobilen

En mobiltelefon är en väldigt privat historia för de flesta. Datorer och surfplattor kan delas i familjen men få delar mobilen med andra. Den finns alltid med dig och det är oftare du glömmer plånboken än mobilen gissar jag. Med detta i bakhuvudet är det väl en både logisk och strålande lösning att företag knyter ihop sina lojalitetsprogram med mobilen och en betallösning. Jag har aldrig varit i närheten av att bli guld eller vipkund någonstans för jag avskyr att hantera plastkort, stämpelkort, kuponger och annat elände. Det var länge sedan jag ens försökte komma ihåg dem. Så kanske kanske kan jag få bli lite vipbehandlad om något av mina stamhak äntligen tar sig ut i den mobila världen. Jag hoppas på det!

Via twitter och @BrightstepCEO (Mattias Pihlström, CEO på Brightstep) hittade jag in till Starbucks och deras app för kundlojalitet och betalning via mobilen. En app där man bla samlar sina lojalitetspoäng och betalar via mobilen. Det här tror jag att vi får se mycket av framöver. Antagligen med de stora kedjorna i täten, det är väl de som har musklerna att börja. Mobila lojalitetslösningar passar utmärkt på ställen där man ofta är som kund, i  mataffären, på lunchstället, på bensinstationen. Många av dessa jobbar redan mycket med erbjudanden och kundlojalitet men varför inte ta det ut i mobilen? Egentligen tycker jag att det är konstigt att de inte redan gjort det. Varför kan man inte få sina kundbonusar in i en app och nyttja dem där istället för att stämpla på lösa kort och samla otidsenliga papperskuponger? Kom igen nu handlare ni har ju alla möjligheter i världen att skapa kundlojalitet här. Ni hamnar rakt in i min mobiltelefon som jag alltid har med mig och gärna använder. MEN se till att koppla ihop det med mobilbetalning och eventuell näthandel. Då blir ni riktigt vassa och era kunder riktigt lojala!

 

06. januari 2012 av CharlotteW.
Kategorier: mobilitet | Taggar: , | Lämna en kommentar

Lämna en kommentar

Obligatoriska fält är märkta med *