ロレックススーパーコピー ブランドコピー激安 クリスチャンルブタン財布コピー ジャガールクルトスーパーコピー

Den eviga jakten på trenden

I fredags tog jag Svenska Inredningsbolaget på mässa, Formex, som är Sveriges stora inköpsmässa i inredningssvängen. Det är alltid med blandade känslor jag besöker mässor. De har liksom fastnat kvar i något gammalt, både arrangörer, utställare och besökare snurrar på i gamla hjulspår. Formex är i och för sig alltid en snygg och genomarbetad mässa, med ett genomtänkt tema och påkostade utställningar. I år fanns också en app att navigera med och trots att twitter är ett relativt litet fenomen så lyckades jag fånga och bli fångad av ett antal tips. Trots att dagen blev bra och lyckad på många sätt kan jag inte låta bli att känna att vi missar något viktigt i detta möte som en mässa ändå är. Vi fokuserar fel tycker jag och tänker alldeles för snävt.

Det är mycket trendsnack på Formex. De hålls en del bra föredrag men nästan alla har fokus på trender, och då trender utifrån färg och form och nästa stora ”pryl”. Visserligen är det en inredningsmässa och inredning är till stor del mycket trend och färg och form. Med det är också en inköpsmässa och en relationsmässa. Allt detta bygger på en kedja av relationer och det är det inte mycket fokus på. Mina affärer är relationer, relationer till mina kunder men naturligtvis också till mina leverantörer. Vi behöver absolut få inspiration kring kommande inredningstrender, men vi behöver också prata om hur vi tillsammans förser slutkunden med det den vill ha på det sätt den vill ha det. Det handlar om så mycket mer än vilken färg som är vårens stora färg. Det handlar om kommunikation, försäljningskanaler, service och mycket annat. Det är sånt jag vill prata om när jag glider runt på mässan och besöker montrar, träffar människor och lyssnar på föredrag. Jag vill inte bara ha vårens nyheter och ett orderblock i ansiktet. Jag letar långsiktiga affärsrelationer, som kan hjälpa mig att hjälpa min kund. En del har förstått detta men långt ifrån alla. Framförallt önskar jag att mässarrangören skapade bättre utrymmen för detta. Kanske de kreativa utställningarna kunde bli något mer än bara installationer, kanske föredragen kunde bjuda på diskussionstillfällen också. Just nu är alla dessa händelser väldigt enkelriktade. Hur man bygger mässan och dess mötesplatser är grunden för en bra dialog och bra möten. Om mässarrangören tänkte i termer som dialog, kommunikation, mötesplatser och samarbete istället för uppvisning och monterplats så skulle Formexmässan regera framöver.

Hotrod i kristall, en av de snygga installationerna på Formexmässan:)

23. januari 2012 av CharlotteW.
Kategorier: Företagande | Taggar: , , | 6 kommentarer

Kommentarer (6)

  1. Där tycker jag nog snarare att det kanske är du och dina leverantörer som i så fall har fel fokus och inte mässan det är fel på.

    Möten med leverantörer blir vad man gör dem till, och tvärt emot dig så har jag en helt annan syn på mässan, men jag åkte också ner med ett enda motto, att prata med mina gamla leverantörer och prata om hur vi ska lyckas tillsammans nästa år. Jag struntade helt i lull lullet runt omkring och bokade in möten med mina leverantörer innan och träffade dem i stället för att springa runt i montrar och lyssna på föredrag och kika på utställningar. Jag fick mycket tänkvärt input och gav en hel del själv, vilket gör att jag känner att jag fått ut massor av mässan

    • Absolut, det blir vad man gör det till och som jag skrev lite i förbifarten så blev dagen bra. Jag hade bra möten med mina leverantörer, men det har jag under alla årets dagar, inte bara mässdagarna. Jag struntade inte i lull lullet runt omkring, jag ville gärna nyttja detta för att hitta inspiration och få lite nya infallsvinklar. Tycker att allt detta fyller sin funktion men det är lite snävt. Man lägger enormt mycket kraft på dessa teman och installationer och det är väl gott så men jag saknar ända dialogen och mötesplatsen där. Fel fokus eller inte men jag tycker att det finns många sätt att utveckla mässor generellt till att fungera bättre före, under och efter. Ur allas perspektiv.

  2. Glömde ju att jag gjorde så med även nya leverantöer inte bara gamla :-)

  3. Jag fundera också mycket kring mässor och koncepten runt dem. Tror att den mässarrangör som lyckas med också, vinner.

    Dvs den mässa som både satsar enligt sitt tema och på att hitta tillfällen för besökarna att kunna skapa förutsättningar för det goda samtalet kommer att bli störst! http://bit.ly/xwkyHl

  4. Jag som ställde ut för första gången delade monter med två andra formgivare under mässan och våra tankar inför mässan var att försöka tänka utifrån våra besökares perspektiv (både våra befintliga kunder, men såklart även potentiella nya kunder) Vi ville ge dem möjlighet att få ta del av något nytt som kanske inte bara har fokus på kommande trender inom färg och form, precis som du säger. Därför bjöd vi in till korta föredrag som bland annat handlade om hur du stärker dina kundrelationer kopplat till butiksexponering (Dekko), e-handel/webb-butik/sociala medier (signerat.se) och bloggande (Helena Karjalainen). Totalt hade vi 5 föredrag under torsdagen och fredagen, allt arrangerat av tre ensamföretagare med såklart begränsad budget, men med ett brett kontaktnät som hjälper varandra att lyfta. Vete tusan faktiskt om några någon gång tidigare har haft ett sådant gediget program i sin monter under Formex (om man inte har ett stort varumärke i ryggen vill säga…) Vi fick mycket positiv feedback på våra föredrag. Vi ska nu pusta ut lite efter några intensiva dagar och återkoppla till mässan på ett par punkter. Bland annat kände vi att det var svårt att nå ut med vårt program inför och under mässan. De aktiviteter som fanns Formex egen app och på hemsidan, var endast mässans egna föredrag. Där skulle vi önska att man som enskild utställare hade möjlighet att få in våra föredrag så vi skulle nå ut till fler. Alla läser kanske inte pressmeddelandena på mässans webbplats, som ju var den enda kanalen genom mässan vi kunde använda oss av, förutom att kunna skriva på Formex egen FB-sida, och förstås våra egna kanaler på FB, Twitter osv – men det förutsätter ju att folk redan har hittat oss där först ; )

    • Precis, jag hurrar ert initiativ och nej jag tror ingen av de större utställarna gjort detta. De använder sin stora budget till att bygga traditonell monter istället. Ett annat gäng gjorde något liknande i höstas, dvs delade monter slog på trumman i sociala media och arrade lite egna pressprat och annat. Det är toppen och det är precis det jag vill se mer av som besökare. Det är också precis som du konstaterar att mässan saknar en bättre anslagstavla eller utrymme för allt detta. Jag som besökare har extremt svårt att hitta detta och göra det i tid. (Det är faktiskt svårt att hitta rätt till mässans ordinarie program.) Jag är övertygad att man kan med ganska enkla medel på till ett bättre flöde både inför, under och efter mässans. Till allas bästa.

Lämna en kommentar

Obligatoriska fält är märkta med *