ロレックススーパーコピー ブランドコピー激安 クリスチャンルブタン財布コピー ジャガールクルトスーパーコピー

QR-koder i brist på annat?

Jag läser pressreleaser om mobila betalningar, bla ska Sibas kunder kunna handla med i webbshopen hjälp av QR-koder. Kunden skannar koden på sin skärm med Payairs app. Är det inte att gå över ån efter vatten tänker jag? Jag kan inte riktigt se nyttan med denna process, jag menar du är ju redan i en digitalbutik som har digitala lösningar. Men vad vet jag. Antingen ser Sibas kunder detta som ett lyft eller så är det ett sätt för Payair att vänja kunderna vid processen och sedan föra den vidare ut i den fysiska butiken. Jag spanar vidare så länge.

Mobila betalningar, betalning med mobilen och mobil e-handel. Det bubblar och pockar på i den mobila världen. Kunder och leverantörer börjar bli mogna för att ta sig an mobila betalningar. Mogen är dessvärre inte tekniken. Den har precis börjat formera sig här i västvärlden. Vi vill gärna men sitter fast i de betalningsstrukturer vi redan har. Jag tror starkt på den mobila plånboken och att shoppa i min smartphone. Frågan är när det lossnar?

QR-koden kommer ofta med i det mobila betalflödet. Den är det mest konkreta vi har för att koppla ihop den fysiska världen med mobilen. Du kan snabbt (nåja) läsa av taggen med din smarta telefon och ta dig vidare i den digitala världen. Jag går definitivt igång på möjligheterna men ser också bristerna. Frågan är vad vi är beredda att göra för att koppla ihop? Orkar vi ta oss igenom processen att plocka fram telefonen, hitta rätt app för ändamålet, fotografera och klicka oss vidare? Vi fastnar kanske i registreringar och lösenord. Kanske hittar vi inte rätt app och går vilse. Eller, så får vi en fantastisk upplevelse med eller utan köp? Flera företag gör sitt bästa för att lösa problematiken kring mobilbetalningen. Några exempel på uppfinningsrikedom med QR-koden är Moppergänget som satsar på att ge printreklamen en digital dimension, Payair som kopplar ihop webbutikens skärm med mobilen och Seamless  som vill förse den fysiska butiken med QR-koder i kassan. Många företag vill åt den möjliga mobila betalningsmarknaden och hittar sina egna workarounds i det rigida betalsystem vi har i dag. QR-koden är kul men klumpig. Den duger så länge men snart behöver vi (både handlare och kunder) elegantare lösningar.

05. december 2011 av CharlotteW.
Kategorier: ehandel | Taggar: , | Lämna en kommentar

Lämna en kommentar

Obligatoriska fält är märkta med *