God jul kan sägas på olika sätt

I dag är uppenbarligen dagen då alla laddar i väg sina julhälsningar via mail. Man städar undan och förbereder sig för att gå på jullov, eller nåt. Mina mailboxar har i alla fall fått vad de tål i dag. Något som fått mig att reflektera. Jag har satt samman en önskelista, några punkter som jag gärna vill att ni tar till er och minns då det blir julhälsningsdags igen.

  • Allra överst på min önskelista kommer ett tack till alla er som tagit er tid att skriva en personlig hälsning. Ni ville mig något och jag blir otroligt glad och sporrad av det. Så det får ni gärna fortsätta med! Tack!
  • När du satt ihop en julhälsning och är på väg att trycka på skicka-knappen, titta på den en gång till. Fundera på allvar över om just denna julhälsning kommer att göra den som får den glad (för det är ju meningen eller hur). Kanske är den alldeles för anonym? Blir den något som bara skjuts rakt i papperskorgen? Eller blir det julhälsningen som jag berättar om hemma vid matbordet. Det behövs inte så mycket, lägg till något personligt. Ditt bästa affärstips, glöggrecept, anekdot ja du fattar ge mig något mer än God Jul i röd text.
  • Sedan tittar du över din sändlista. Vilka står där? Vet alla verkligen vad ditt företag är och gör? Kanske träffades vi som hastigast på ett mingel. Jag kanske minns dig men jag minns definitivt inte ditt företagsnamn och vad ni gör. Ge mig en ledtråd. Jag har fått mängder av julhälsningar från företag som jag inte har en susning om vilka de, vad de gör och varför jag finns på deras utskickslista. Inte sätter jag mig googlar alla dessa företagsnamn, de hamnar i papperskorgen.
  • Sändlistan får en punkt till på min önskelista. Varför har du mitt namn där? Har vi verkligen en relation? Om inte så vill jag gärna att du berättar för mig varför du vill att vi ska ha det. Annars förstår jag inte vad du vill och det är ju dumt eller hur?
  • Min allra sista punkt på önskelistan är starkast. Sätt inte alla hundratals mailadresser i öppen dager då skickar ditt mail! Jag häpnas över att man december 2011 inte har lärt sig respektera detta och ser till att göra ett dolt utskick. Som extra bonus på denna dumhet kommer ju följddumheter som att man gör reply-to-all med sina egna små julhälsningar och ännu värre, gör säljutskick på samma lista. Bara för att man kan betyder det inte att man bör. Tänk på det då frestelsen blir stor att nyttja den öppna sändlistan för att sälja dina egna saker. Det kommer definitivt inte att gynna ditt varumärke.

En av mina samarbetspartners utnämnde 2012 till implementationens år. Dessa punkter får gärna finnas med på implementationslistan för er som brukar skicka nyhetsbrev och annat via mail. En önskan i all välmening.

En riktigt god och fröjdefull jul önskar jag er alla!

Juldukning gjord av Shyness som jag gläds åt att samarbeta med. Finns förstås hos Svenska Inredningsbolaget.

21. december 2011 av CharlotteW.
Kategorier: digitala tankar | En kommentar

En kommentar

  1. Klockrent som vanligt Charlotte!
    Det bästa är att det kan användas på alla utskick som är inplanerade – en liten checklista kanske för lyckosamma utskick!

Lämna en kommentar

Obligatoriska fält är märkta med *