ロレックススーパーコピー ブランドコピー激安 クリスチャンルブタン財布コピー ジャガールクルトスーパーコピー

Konsten att ta betalt

Att blanda nätaffärer med affärer i verkliga världen har sina fördelar (som jag skrev om i förra inlägget) men det ställer också saker på sin spets. Hur hanterar man detta ”snedsprång” rent administrativt? Hur man ska ta betalt är bland annat något som kan orsaka huvudbry. Betalningsrutinerna på nätet funkar fint både mot kund, inom butiken och mot ekonomi och admin. Men sen står man där med kunden i verkliga livet som bär på kontanter eller plastkort. Allt hamnar lite vid sidan av gängse rutiner. Man blir som ehandlare helt plötsligt med handkassa och en bank som inte vill ha kontanthantering, plastkort men ingen kortdragare eftersom bankens avtal är ren och skär ondska om man inte har volymer. Lösningen har ofta blivit att skriva ut en faktura, med den osäkerhet och extra koll som det kan innebära (även om min erfarenhet är att de allra flesta glatt betalar sina fakturor och gör det i tid, tack mina kunder för det). Det är bara att hitta på nya rutiner eftersom en affär är en affär och jag vill ha en nöjd kund oavsett om denne är digital eller fysisk. Nöjda kunder är ju mitt levebröd.

Tack och lov börjar det pocka på i betalningskedjan. Uppstickare hittar på nya smarta saker som underlättar mitt liv som handlare med eller utan ”e”. Sedan i somras är jag lycklig ägare till en kortläsare som hör till iZettles nya appar och produkt. Helt plötsligt så kan jag svara javisst då någon frågar om jag tar kort. Helt plötsligt så slipper jag kontanter och fakturor och jag kan köra allt i samma betalflöde. Kunden nöjd och jag nöjd. För den som vill ta det ett steg till kan använda ipadappen och bygga en egen liten butik med bilder på produkter och tjänster. Tacktack iZettle säger Svenska Inredningsbolaget.

Det är mycket som bubblar i och kring de mobila betalningslösningarna och jag ser fram emot den resan. En av konkurrenterna väljer att kalla iZettles lösning en skitprodukt i media. Det är synd eftersom alla initiativ behövs och iZettles lösning finns redo här och nu, klar att använda. Möjligen dör plastkortet på sikt men jag behöver en lösning som funkar så länge mina kunder vill betala med sitt kort. Vad gäller övriga uppstickarprodukter kan jag inte riktigt ta dessa i bruk ännu. Så hörrni, kriga mot jättarna inte mot varandra. Vi behöver nya sätt och fler sätt att kunna betala och ta betalt. Jag följer alltsammans med intresse och spänning och återkommer i frågan!

29. november 2011 av CharlotteW.
Kategorier: ehandel, mobilitet | Taggar: , | Lämna en kommentar

Lämna en kommentar

Obligatoriska fält är märkta med *